Закон України "Про освіту"

Закон України "Про повну загальну середню освіту"

Наказ МОН від 12.01.2016 №8 "Про затвердження Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти"

Наказ Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 № 955 «Про внесення до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2016 року № 8»

НАКАЗ "Про організацію індивідуальної (сімейної) форми навчання"

Індивідуальне навчання – одна з форм, за якою можна отримувати загальну середню освіту.

Індивідуальна форма навчання дає змогу опанувати навчальну програму в особливому, індивідуальному для дитини порядку. Законодавство визначає три різновиди індивідуального навчання:

  • екстернат;
  • сімейна (домашня) форма;
  • педагогічний патронаж.

Згідно наказу по школі, заяв батьків учнів, з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти в нашому ліцеї організовано навчання у 5 класах за сімейною формою навчання для 7 учнів у 2024-2025 навчальному році.

Перевести учнів на індивідуальне навчання можливо як на початку, так і протягом навчального року. Але для екстернату і сімейної форми є обмеження – не пізніше ніж за 3 місяці до річного оцінювання.

Тож розберімося з кожним різновидом.

ЕКСТЕРНАТ

Обираючи екстернат, учні опановують увесь матеріал самостійно й віддалено, після чого їхні знання мають оцінити в школі під часщорічної атестації. Таку форму навчання часто обирають люди, які виїжджають за кордон або хочуть швидше пройти програму з окремих предметів чи навіть кількох класів і отримати український атестат.

До прикладу, це можуть бути діти, які професійно займаються мистецтвом чи спортом або ж мають високий навчальний потенціал і бажають прискорено закінчити школу. Також екстернат можна організовувати для іноземців чи осіб без громадянства, які постійно проживають в Україні, біженців та громадян України, які проживають на непідконтрольних територіях чи лінії розмежування.

Документи, необхідні для зарахування на екстернат:

  • заява від одного з батьків (опікунів) або самої дитини, якщо вона повнолітня;
  • свідоцтво про народження або паспорт дитини (копія);
  • медична довідка 086-1/о;
  • документ, який підтверджує наявністьпідставидля організації екстернатної форми навчання (наприклад, лист від федерації клубного спорту);
  • документ про освіту, якщо він є (в протилежному разі школа спершу проводитиме оцінювання рівня знань учня).

СІМЕЙНА ФОРМА

Сімейна форма покладає організацію освітнього процесу на батьків (законних представників), які хочуть і можуть навчати дітей удома. Ця форма стала рятівним колом для багатьох батьків дітей з особливими освітніми потребами та батьків, чиї діти за кордоном.

Також цією можливістю користуються сім’ї, які з певних причини не хочуть, аби дитина перебувала в школі (через булінг, неможливість індивідуальної освітньої траєкторії тощо). І хоча часто ці батьки не мають педагогічної освіти – вони максимально включені в потреби своїх дітей, чітко уявляють їхні можливості, інтереси та здібності, особливості мотивації.

На бажання й за власний кошт батьки можуть залучати інших осіб (учителів, репетиторів, тьюторів тощо) до навчання дитини. Водночас оцінювати знання все-таки буде школа, і відбуватиметься таке оцінюванняпосеместрово(раз на пів року) або частіше на бажання батьків.

Документи, які знадобляться для оформлення сімейного (домашнього) навчання:

  • заява від батьків дитини. Підставою автоматично вважається письмово висловлене бажання батьків організувати цю форму навчання для своєї дитини.

ПЕДАГОГІЧНИЙ ПАТРОНАЖ

Педагогічний патронаж– це індивідуальне навчання, до якого вчителі, на відміну від інших форм, залучені на всіх етапах. Найчастіше такий різновид навчання підходить дітям, які за станом здоров’я не можуть щодня відвідувати школу й навчатися в колективі.

Особливість цієї форми в тому, що дитина не лише регулярно займається з учителями, але й періодично долучається до учнівського колективу для соціалізації (наприклад, під час класних і загальношкільних заходів), має право користуватися всією шкільною інфраструктурою (бібліотекою, спортзалом, їдальнею тощо), може розраховувати на психологічний супровід.

Педагогічний патронаж також організовують для:

осіб до 18 років, які проживають у населених пунктах (або перебувають під вартою чи засуджені до позбавлення волі), де кількість учнів не дозволяє утворити клас, – тобто, менше п‘яти осіб;

дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні;

дітей-біженців, дітей іноземців та осіб без громадянства, які утримуються в пунктах тимчасового перебування.

Кількість навчальних годин на тиждень для учнів на педагогічному патронажі така:

  • 10 годин для учнів 1–4 класів;
  • 14 годин для учнів 5–9 класів;
  • 16 годин для учнів 10–11 класів.

Документи, які потрібно надати навчальному закладу для організації педагогічного патронажу:

  • заява від одного з батьків;
  • довідка (висновок) лікарсько-консультаційної комісії про стан здоров’я.

Якщо до переведення на педагогічний патронаж дитина навчалася в школі за місцем проживання, то вчителі приходитимуть до неї додомуза розкладом, узгодженим із батьками. Якщо ж школа розташована далеко (а переходити в іншу, ближчу, не хочеться), то тут уже як домовитесь: дитина може приїжджати у визначені дні, аби займатися очно, а також можна використовувати засоби для онлайн-навчання.

Індивідуальна форма навчання залишається безоплатноюдля батьків, а вчителі, залучені до занять із дитиною, отримуватимуть доплату відповідно з доданими годинами навантаження.

Учні, які навчаються на індивідуальній формі, мають право брати участь в олімпіадах, змаганнях, турнірах та конкурсах на загальних підставах. Також їх можна нагороджувати похвальними грамотами, подяками, золотою та срібною медалями за успіхи в навчанні.

Кiлькiсть переглядiв: 156